IBC - ISKU 1-11

Vilken sanslöst bra första period vi gjorde! Den speglades av ett högt tempo där det bjöds på farliga målchanser åt båda håll. Vi körde fullplanspress, vilket  var lyckosamt då vi vann många bollar i offensiv zon. På senare tid har denna typ av aggresiva spel visat sig passa oss bättre. När vi har backat hem har det snarare gjort oss passiva och vi har haft förmågan att hamna på hälarna. Vad som sen händer i andra och tredje perioden är där inte så mycket att orda om. Målen börjar rinna iväg och det är få moment som stämmer. Det är i alla fall en oerhörd lättnad att helgens resultat gick vår väg. Boden kan inte längre hota oss då de har fyra poäng upp. Skellefteå måste vinna sin sista match mot Dalen samtidigt som de ska ta in 23 plusmål. Jag vill inte ta ut något i förskott, men jag kan säga så mycket som att vi har fördel inför den sista omgången. Skulle vi dessutom lyckas knipa någon poäng mot Rönnby, vilket jag inte tror är omöjligt, så behöver vi inte bry oss om resultaten i övriga matcher=) Hur det än kommer sluta ska det i alla fall bli en lättnad att slippa det egna funderandet över serieupplösningen. Tänk vilken skön nattsömn jag kommer få=)!

Innan matchen hade vi ett första möte med den nya klubbdirektören Johan Karlberg. Om det kommer bli så som det sägs så är vi på god väg att både organisatoriskt och tankemässigt bli en elitförening. Det ska bli hårdare krav på det mesta och jag tror att det är precis vad Engelholm behöver. Om vi ska kunna etablera oss och ha chans på en slutspelsplats krävs det att vi är fler som verkligen vill kämpa för det. Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut så har det känts sådär motiverande att dra igång med sommarträning igen. Troligtvis beror det på föregående års upplägg samt att vi bara var en fem sex stycken som dök upp på de passen. När Karlberg nu berättade om de kommande fysmomenten tyckte jag dock att det lät rätt spännande. Jag har absolut inget emot att träna mycket och hårt, och att vi dessutom ska ha en utbildad fystränare känns som ett privilegium. Det som jag däremot redan oroar mig över är alla de tester vi ska göra. Prestationsångesten sätter spärrar för mig och det är något som jag verkligen behöver jobba med för att få bort. När vi nu kommer köra tester så pass ofta så kanske det blir annorlunda, men frågan är om jag någonsin kommer kunna vara lugn inför sådana moment... För egen del tror jag inte att det kommer bli någon jätte skillnad nästa säsong. Jag missar sällan någon träning och om jag mot all förmodan skulle göra det är jag inte sen på att ta igen det. Några problem med att köra extra individuella pass har jag inte heller utan det ser jag mer som en regel än som ett undantag. Däremot tror jag det kommer bli riktigt tufft för de som inte redan har vanan inne...

Kämpa kan alla, om det sen inte skulle räcka har du i alla fall gjort ditt bästa!


Kommentarer
Postat av: Ullis

Prestationsångest... Fystester är till för att mäta din fysiska status för att du ska kunna bli så komplett som möjligt som spelare. Resultaten jämförs ju bara med dina egna och om det inte görs fystester kan du ju inte veta om du tränar på rätt sätt, saker eller mängd. Resultatet på papper omvandlas ju till träningsmetoder för individen(eller borde göra i alla fall) för att du ska verkligen veta hur din träning påverkar din prestation. Det är ett privilegium för er att ni äntligen får genomföra träningen med mätbara tester så ni kan fortsätta utvecklas. Vad roligt att det händer massa positiva saker i IBC eller FBC ska jag kanske säga=) Tänk så här: För varje gång jag genomför ett test så växer jag som spelare. Dels övervinner du dig själv för att du genomför det trots ditt inre motstånd. Om mina testresultat är sämre än förra gången kan jag ju alltid ta reda på varför och ändra på träningen så resultatet blir bättre till nästa gång och behöver inte spendera tre år till med fel träning som i längden gör mig till en sämre spelare. För varje gång jag förbättrar ett testresultat så får jag bekräftelse på att jag tränar rätt och kan fortsätta träna på de sättet som skapat mitt bättre testresultat. Inga tester är till för att mäta spelare mot varandra utan för att kunna utveckla er som spelare. Ta tillfället i akt och ta reda på hur din kropp fungerar i din fysiska utveckling. Att fysträning behövs för att kunna prestera på banan är ju ingen hemlighet eller hur? Kan du då till och med få ner resultatet till olika träningövningar för att fysiskt få möjlighet att förbättra din teknik, stabilitet och utveckling så har du väl ingenting att oroa dig över eller hur? Du kommer fixa det galant och sluta jämför dig så mycket med de andra. Testerna genomförs i utvecklingssyfte för din egen skull! Jag önskar ju att det fanns på min tid och är väldigt avundsjuk på er som har flera år framför er med mycket bättre förutsättningar än vad jag hade. Så ta till vara på dom!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback