Semesterresans lärdomar

Väg väskan i god tid innan du ska åka!
Tio minuter innan jag skulle bli hämtad satte jag min väska på vågen. Tillåten gräns är 20 kg, vilket inte riktigt var vad min vägde... 27.2 kg visade vågen och det var bara till att snabbt försöka besluta sig för vad som inte skulle tas med. 

Sitt nära dörren när du ska av tåget!
I Helsingborg skulle vi byta tåg, men med våra tunga väskor tog det en aning lång tid att förflytta sig. När Elina var på väg ut stängdes dörrarna och hennes väska klämdes fast, men med hjälp av sina starka armar lyckades hon dra ut den. Jag stod däremot kvar inne på tåget och tryckte frenetiskt på knapparna för att försöka öppna dörrarna. Lite smått panikartat fick Elina konduktörerns uppmärksamhet där hon skrek att de inte kunde köra vidare med mig. Jag eskorterades genom tågkupeerna till en särskild dörr som släppte ut mig. Övriga resenärer hade sen rätt roligt åt oss och vi fick ta emot en hel del pikar under resterande delen av resan...=)

Om ni vill sitta bredvid varandra på planet så betala resan gemensamt!
Vi bokade resan tillsammans, men sen betalade vi den var för sig. Detta skulle visa sig få konsekvenser vid våra placeringar på planet då vi hamnade en bra bit ifrån varandra. Själv satt jag mitt i ett barn- och bebissällskap så att fösöka vila var inte någon idé. En skrattande liten krabat är ju helt underbar, men de känns ju inte lika underbara när tårarna sprutar i takt med deras "ljuvliga" stämmor...

Underskatta inte den grekiska solen!
Efter första dagen var vi båda två lite småröda och den svidande känslan är verkligen ingenting att rekommendera.

Spela inte kortspel!
Det har i stort sett blåst konstant (vilket i och för sig har varit tur för annars hade det blivit olidligt) och jag vet inte hur många gånger vi har fått springa på kortjakt.

Smörj in solskyddsfaktorn i ett jämt lager!
Under veckans gång har vi råkat skapa många olika solmönster på våra kroppar.

Skalmans tider gäller även på Kreta!
Jag har inte mitt smaknamn för inget. Min mat- och sovklocka ringer även på de sydligare breddgraderna...

Beställ ingen tomatsallad!
En kväll var Elina sugen på sallad och beställde därför in en tomatsallad UTAN lök. När tallriken kom in bestod hennes sallad av tomat OCH lök. Några andra grönsaker ingick tydligen inte...

Inventera köksutrustningen innan maten inhandlas!
I slutet på veckan efterfrågade våra magar lite svenskinspirerad mat. Vi hade tagit med oss bacon och pasta hemifrån (en anledning till att min resväska vägde så mycket...) och vi tyckte att det skulle kunna vara gott att köpa till lite champinjoner och andra grönsaker. När vi kom till lägenheten och hade införskaffat vad vi behövde så visade det sig att vi inte hade något stekjärn, så typiskt! Istället för en svenskinspirerad afton blev det alltså ännu en grekisk restaurangafton.

Kolla upp vad glassen kostar innan du går till kassan!
En dag när vi var och handlade så tänkte vi köpa med oss lite "glass i tallrik" som vi skulle äta på vår balkong. Det stod dock inga priser på de olika sorterna, men eftersom det bara var en halv liter glass så tänkte vi att det inte kunde vara så jätte dyrt. Väl framme i kassan blev vi ombedda att betala 6.5 Euro, dvs knappt 60 kr. För en halv liter glass kändes det som rena rånet!

Som blondin bör du använda öronproppar när du ska ut på stan!
Utomlands verkar det vara mer en regel än ett undantag att använda biltutan. Så fort en grek körde förbi en ljushårig tjej så skulle det tutas. Att vi sen var två stycken gjorde inte saken bättre...

Stå inte bryggan/plankan på konstgräs!
På ett av våra morgonpass skulle vi göra bålstabilitet. Vi genomförde det på en plätt där de hade lagt ut konstgräs. Det var dock ingen höjdare för när vi var klara hade vi riktigt stora sår på våra armbågar. Att vi sen badade med det i det salta vattnet gjorde inte saken bättre.  

Sammanfattningsvis har det alltså varit en lärorik semester med händelser vi sent kommer att glömma...=)

Kommentarer
Postat av: Elina

Hej gumman! Vilken resa, helt fantastiskt! Tråkigt att komma hem till detta väder dock, man har ju redan tappat en hel del färg.. :( Snart midsommar, längtar! Love you! Puss puss

2008-06-15 @ 19:56:49
Postat av: strigge

Angånde tutandet, det var inte så att Ni gick mitt på vägen ?













Nej då bara skojjade !! Söta tjejer & bra bilder

2008-06-16 @ 17:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback