Sardinien 2010: Emlan, Elina och Sofia


Onsdagen den 11 augusti började en resa som skulle visa sig bli ett minne för livet. De tre blonda girlsen var en bra kombination, både internt och externt... Italienarna verkade i alla fall gilla oss;)


Tågresan till Kastrup


I väntan på boarding




Vår lägenhet var riktigt stor och eftersom ingen ville sova ensam i allrummet så möblerade vi om och flyttade in bäddsoffan i sovrummet. "Godnattsagorna" som vi drog på kvällarna ville ju ingen missa=)


Vi anlände ganska sent och när vi hade kollat runt så insåg vi att de flesta restauranger var stängda. Vrålhungriga som vi var (svårt att missa på matmängden kanske...;) så hittade vi till slut en pizzeria som kunde serva oss. Det blev en take-away pizza och att påstå att de hade normala storlekar är synd. Just denna var en meter lång...


Kvällens I-landsproblem: Att sätta sig i rätt ändå så att man fick sina specialbeställda ingredienser...


Som vanligt så sov jag mig igenom större delen av förmiddagen. Anledning? Jag är en morgonmänniska och var uppe i ottan. Jag ansvarade för frukostinköpen och när jag var strandredo fanns det vissa som knappt hade vaknat. Sova kan man ju göra i solstolen=)


Elina var fast i Privata Affärers tidning...


En solig seneftermiddag på balkongen...


...med kortspel som roade oss.


Kväll nummer två






Denna måltid var en riktig nitlott! Jag är inte jätte förtjust i skaldjur och beställde därför in svärdfisk (trodde jag). När tallriken kom in höll jag på att tappa hakan. Jag hade fått fullt med musslor, kräftor och räkor. Jag var övertygad om att det hade blivit något fel i beställningen, men när vi dubbelkollade i menyn så var det vi som hade läst lite fel. Istället för swordfish så hade det stått shellfish... Vilken slarvig tabbe!

Sofia såg inte heller jätte nöjd ut med sitt val...


...men som de flesta motgångar så möttes det av ett leende=)


En närbild på en av våra rätter. Jag skulle vilja säga att den är som tagen från "Fear-factor"...


På hotellet fanns det en tennisbana och vi tog tillfället i akt att spela. För mig var det första gången, men gud så roligt det var!


Jag fick stränga order om att inte lägga ut någon bild från våra första matcher eftersom det var så "vita kroppar". Sofia och Elina slipper att vara med, men själv bjuder jag på ett par kort=)




Sofias älskade oliver...


...medan Elina smakade för första gången.


Oavsett vad jag beställde in så kunde det inte bli sämre än föregående kväll. Denna lasagne fick verkligen högt betyg!


Vi hade i alla fall INTE tur med vädret... Ösregn, åska och blixtar fick vi stå ut med (som tur var försvann det efter en dag) och under den värsta skuren satt vi inne och spelade kort. Så fort det slutade så släppte vi allt i våra händer och sprang ut till poolen. Visst, det var inte jätte varmt, men vi ville utnyttja alla utetillfällen som dök upp.


En frusen Sofia


Är det svensk sommar eller?!


Vi trotsade vädret och styrde upp en liten picknick nere på stranden. Det blev en hel del (skön)sång (vilket i just detta ögonblick syns på min mun...) och att vi fick publik brydde vi oss inte om...




Till slut tittade solen fram och kvällen var fulländad.








Elina, en nöjd tennisspelare




Sofia var laddad inför sin match






Mot stan






Smaken är som baken, men vissa badbyxor undrar man ju var italienarna har hittat. Det var i alla fall väldigt roande på stranden;)   










Vi nöjde oss inte med en picknick-kväll utan slog till på två=) Denna gång fick vi fint väder och en underbar utsikt. Elina och Sofia hade köpt med sig räkor (nej Elina, räkan sjunker in i din hudton och syns knappt på bilden;), men när de öppnade sitt frysta paket så visade det sig att de inte var tillagade överhuvudtaget och var rikitigt slibbiga. Som tur var hade vi med oss en massa frukt, ost samt kex så vi blev mätta ändå!


Det var lite småläskigt att sitta så nära en brant kant, men vad gör man inte för en bra picknick-plats=)


En mysig solnedgång


Här är vi inne på vår favoritglassbar och var det något som italienarna var bra på så var det just glass. Den var verkligen gudomlig! 


En helnöjd Sofia


Mina favoriter blev pistagenöt, mandel, melon och vit choklad. Jag blir sugen bara jag tänker på det...




Elina sov i bäddsoffan medan jag och Sofia tog dubbelsängen. Det vi inte visste var att vi inte nog med att dela säng skulle dela täcke. Det fanns bara ETT lakan... Den första natten var det inga problem utan då låg vi längst ut på vars en sängkant och använde knappt täcket. I takt med att vi "sov in oss" så blev vi mindre försiktiga och en natt råkade jag dra i Sofias ände på lakanet. Det hann dock knappt landa på min kropp förrän allt ryktes bort och det blev en liten dragkamp. Det roliga var att när jag skrattande pratade med Sofia på morgonen om vår lilla incident så kom hon inte ihåg någonting. Hon hade gjort allt i sömne...


Vår favoritstrand där vi spenderade den mesta tiden=)


Veckans badkruka var definitivt Sofia! Hon badade bara två(!) gånger, varav det första doppet var i poolen. På denna bild ser hon inte direkt ut att njuta...;)






Jag och Elina tog desto fler dopp. Det behövdes i den stekande hettan!








Sista kvällen tog vi en promenad längs stranden och beslöt oss för att gå uppe på några klippor som låg cirka tio meter ovanför havet. Vi tänkte passa på att ta några fina bilder mot solen, men när jag plockade upp min kamera så hände det som absolut inte fick hända. Min mobil åkte ut och föll ner bland några stora stenblock...


Djupt ner i detta hål ligger min kära ägodel...


Elina hade för tight klänning för att kunna hjälpa till (själv sa hon att hon ansvarade för dokumentationen av händelsen...;) och det blev istället jag och Sofia som fick klätta. Det var lättare sagt än gjort och att lyfta på några stenar gick definitivt inte. De satt som berget!


En bekymrad Emelie...


Vi kröp och försökte på alla sätt och vis att få tag på den. En gång var jag nära, men jag hade för korta armar och kom aldrig åt den. Jag och Sofia gjorde ett platsbyte, vilket skulle visa sig vara ett smart drag...


Sofias "aparmar" blev min räddning och efter en halvtimmes slit fick jag äntligen tillbaka min mobil;)


Sofia beundrar den fina utsikten
















Vems fötter? Hmmm, mina...




Sista kvällen hamnade vi på en riktigt fin (och dyr!) restaurang. Den låg högt upp på ett berg i hamnen med utsikt över havet och solnedgången. När vi fick in notan stannade nästan hjärtat och ett tag var vi rädda för att vi inte skulle lyckas lösa ut oss. Vi skramlade och fick ihop tillräckligt med pengar. Någon dricks var det dock inte tal om för vi hade exakt så mycket pengar kvar som behövdes till vars en glass. Att avstå från det sista kvällen var inget alternativ!










Mums!




På väg till hotellet för att packa inför hemresan.


Citat Elina: Detta är min favoritbild! Ni skrattar så naturligt härligt och det symboliserar vår vecka, glädje=)






Sista dagen var kommen. Avresa var inte förrän på kvällen och vi ville givetvis passa på att utnyttja våra sista timmar maximalt. Många resenärer satt påklädda i skuggan och spelade kort, men vi hängde i solstolen=) Min favorit höll dessutom till här och jag ville inte missa chansen att vara nära honom. Vem det var? Oskar, en solbränd tvååring med kritvitt hår. Han charmade mig totalt och ett gladare barn har jag sällan skådat. Det bubblade av skratt och hans yrvakna kaluffs efter middagsluren var så kär=) Han var faktiskt en kopia av lillebror i den åldern (men på den tiden tyckte jag nog inte att Philip var särskilt charmig utan mer retlig;)


Under veckan har vi alla tre läst väldigt mycket. Elina har haft sina kärleksromaner (eller feel-good-böcker som hon själv säger), Sofia kör på blandat innehåll och jag på kriminalare.




Här var det bara några timmar kvar av vår semester.


Vi landade sent på natten och då gick våra tåg bara en gång i timmen. Oturligt nog kom våra resväskor absolut sist på rullbandet och trots att vi sprang till tåget så missade vi det med två ynka minuter. Till skillnad från många andra så lyckades vi roa oss ganska bra under tiden och med vår medhavda proviant avslutade vi vår semester med ett leende på läpparna.

TACK MINA FAVORITER FÖR EN OFÖRGLÖMLIG VECKA!

Kommentarer
Postat av: Pillan

Ni verkar ha haft en helt underbar resa mina Goa vänner <3 puss å kram

2010-08-22 @ 20:25:42
Postat av: Elina

Vilken vecka tjejer, jag bara ler! Så många minnen... Ni är underbara <3

2010-08-23 @ 06:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback