Lätt att bli elitspelare?

Ibland blir jag så less på hur vissa människor ser på innebandy. Jag har precis haft en lång diskussion med en herre gällande fotboll kontra innebandy. Enligt honom så väljer alla som står i valet mellan dessa två idrotter att satsa på innebandyn just för att det är så lätt att nå eliten i den sporten. Ursäkta, men jag har stått i precis samma vägskäl och det var verkligen inte det som avgjorde mitt val. Om du endast grundar ditt beslut på den kriterien ska det mycket till om du verkligen ska orka. För att lyckas räcker det inte med att vara en talang, utan du behöver en vilja och en glädje som är beredd att följa med dig på hela resan! Att innebandyspelare behövde en så lång sommarträning tyckte han inte heller var nödvändigt då du inte behövde vara särskilt vältränad för att ta dig igenom en match. Amen hallå, det är inte korpen vi snackar om! Fotbollsspelare däremot, de skulle köra stenhård försäsongträning för där gick det inte att fuska med fysiken. Tydligen klämde skon i att många faktiskt prioriterar innebandyns sommarträning framför just fotbollens högsäsong...

Att det skulle vara lättare att nå eliten som innebandyspelare än som fotbollsspelare är inget som jag kan uttala mig om, men så vitt jag vet är innebandyn i alla fall den största inomhusidrotten i Sverige och sett till antalet utövare tror jag inte att den ligger så långt efter fotbollen?! Det om något borde väl tyda på att det det är stor konkurrens? Att det sen finns ett begränsat antal utländska ligor, som håller hög klass, visar bara vilka möjligheter alla innebandyspelare i Sverige har. Förutsättningarna till att utvecklas och bli en av världens bästa spelare finns inom räckhåll vilket förr borde ses som en fördel än som ett problem. Jag tror att fotbollen allt mer kommer få lämna plats till den lilla plastbollen, innebandy är framtidens sport. 

Missförstå mig nu inte för jag älskar både fotboll och innebandy då det är två idrotter som jag verkligen brinner för. Jag blir bara så ledsen på folk som inte kan acceptera att innebandyn är en sport precis som vilken annan idrott som helst. Att det skulle vara lätt att nå eliten är något man ska akta sig för att säga. Oavsett om det handlar om schack, hockey, fotboll, innebandy eller något annat så ligger det ett hårt jobb och X antal träningstimmar bakom framgången. Om du påstår att en elitsatsning i innebandy är en dans på rosor skulle jag vilja veta vad som gör andra idrotter så mycket mer krävande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback