Sista fikan med gänget

"Tack för dessa åtta år! Det är nu dax för mig att vidga mina vyer och ta mig an nya utmaningar. På något sätt lär säkert våra vägar korsas igen, men tills dess får ni ha det så bra! Ta hand om er! Kramar Emelie P.S. Idag bjuder jag på tårta till fikan=)"

Jag är nyss hemkommen från en fika med mina gamla arbetskamrater på Munka Allköp. Jag och mamma hade bakat två stycken tårtor som jag bjöd alla anställda på. Det var kanske lite väl tidigt att äta sådana sötsaker redan klockan 9 på morgonen, men alla jobbar ju inte till eftermiddagsfikan så därför gav jag dem möjlighet med en efterrätt till frukosten också=) Det var med blandade känslor som jag för sista gången fikade med alla dessa härliga människor. Jag kommer i och för sig träffa de flesta av dem den 26 september då det ska anordnas en avskedsfest för mig, men det var sista gången jag satt i det personalrummet... Tårtan blev uppskattad och för de som är intresserade av receptet så finns det nedan:


HIMMELSK TÅRTA
30 min + 20 min i ugn
Tårtan håller sig fint i frysen. Tina i kylen. Tårtan kan serveras direkt när den tinat, men smakerna kommer bäst fram om den är rumstempererad.

Till 12 bitar
400 g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor

Fyllning
2 äggulor
1 ½ dl florsocker
100 g mjukt smör
2 msk kakao
2 tsk pulverkaffe
2 tsk varmt vatten
1 tsk vaniljsocker
2 tsk arrak hushållsarom
1 krm salt

Garnering
100 g mörk choklad (70%)
1 mks raps- eller solrosolja
100 g grön marsipan

Tillbehör
vaniljglass eller vispad grädde

Gör så här:
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant, 24 cm. Riv mandelmassan grovt. Tillsätt ägg och äggvitor och vispa ihop. Fördela smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Lossa kakan från formen och låt kallna på galler. ¨
2. Fyllning: Blanda alla ingredienser i en skål och vispa luftigt ca 3 min. Bred fyllningen jämnt över kakan och lägg den i frysen ca 15 min för att stelna.
3. Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad eller i mikrovågsugnen. Blanda med oljan och bred den över kakan. Kyl kakan igen medan garnering förbereds.
4. Kavla ut marsipanen mellan två ark plastfolie. Sporra remsor av marsipanen och fäst dem runt kanten på kakan. Garnera med att göra rosor av den kvarvarande marispanen.
5. Servera tårtan med glass eller vispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback